Go to previous topic
Go to next topic
Sidste indlæg 02 aug 2021 10:12 af  Lundgaard
VFR 750 Rc24 mister gnist på cyl 1-3
 20 Svar
Skribent Beskeder


Junior Viffer


Posts:10
Junior Viffer


--
21 jul 2021 05:52

    Hej Forum

    Jeg har netop købt mig en Honda VFR 750 1987-88 RC24 (billigt som gør det selv projekt)

    Nu til mit problem... Mc'en mister gnist på begge tændrør på cylinder 1 og 3, så snart jeg giver motoren en smule omdrejninger over tomgang.  Og går generelt rigtig ujævnt og muligvis kun på 2-3 cylindre... 

    Jeg har skiftet alle 4 tændrør, samt prøvet med 2 andre brugte tændspoler. Målt modstand på tændspoler som ligger ca. 2,80 ohm, ligeså med Plus generator følere ligger på ca. 500 ohm.  Der er 11 volt til spolerne og 12.3 volt på batteriet. Jeg har lavet kompression test, og der ligger alle cylindre på 11-13 bar. 

    Mit ene tændkabel til cylinder 1 har meget større modstand end de andre ca. 5 Mega ohm... Hvor de andre ligger på ca. 600 ohm hvis jeg husker korrekt. (Kan det virkelige bare være det ene kabel der er defekt ?) og hvorfor mister den så gnist på cylinder 3 også.

     

    Er der nogen der kan hjælpe mig i den rigtige retning? 

    På forhånd tak.

    Årets Viffer 2020
    Formand
     
    Klubmedlem
    Bestyrelsesmedlem

     
    Senior Member
    Posts:6239 Senior Member

    --
    21 jul 2021 10:49
    Den store Dr Lundgaard er lige kommet hjem fra Norge, mon ikke, han har et bud, på hvad der kan være galt?
    Thomas Olsen
    9270 Klarup/Aalborg
    VFR 800 X crossrunner 2020
    VFR 800 Vtec 02
    GPX 750R
    CB250
    Årets Viffer 2017
    Kasserer
     
    Klubmedlem
    Bestyrelsesmedlem

     
    Expert Viffer
    Posts:2703 Expert Viffer

    --
    21 jul 2021 11:30
    Det kan være sensoren til 1 og 3 da de får signal fra den samme sensor så vidt jeg ved. Synes det er eneste fællesnævner umiddelbart.
    Lyder lidt sært med kablet men det er da vist nemt at skifte hvis det er.
    Kender ikke så meget til modeller før rc 36.
    Måske Morten Lange vil byde ind med noget mere know how på tidligere modeller.


    Sendt fra min SM-A526B med Tapatalk
    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    VFR 800 X Crossrunner 2017
    VF4R 750 RC 36-1 1990 - ombygget
    RVF 400 RT NC35 1996
    VFR 750 RC 36-1 1990 reservedelscykel
    Jawa 500 Speedway 2 ventilet 1972


    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    22 jul 2021 05:26
    Tak for svar

    Er der nogen der ved hvad knastaksel sensoren har af indflydelse på tændingen. Som jeg umiddelbart ser det i værkstedshåndbogen, så er det sensoren til cyl. 1-3 der sidder til venstre og 2-4 til højre. (de måler begge 500 ohm) Men det virker logisk at det er den sensor der driller... Hvis ikke CDI boksen er defekt.

    Jeg fik 4 brugte kabler med til tændspolerne, men de er desværre intet værd. Jeg må prøve med et andet kabel, synes bare de er svære at finde på nettet... Når de skal have den gummi hætte på, så der ikke kommer vand og skidt ned til tændrøret.
    Årets Viffer 2017
    Kasserer
     
    Klubmedlem
    Bestyrelsesmedlem

     
    Expert Viffer
    Posts:2703 Expert Viffer

    --
    22 jul 2021 08:32
    Er der knastaksel sensor på en rc24?
    Det sker sjældent motorstyringen bliver defekt.
    Sensorerne kan blive defekte, det er før sket. De kan typisk virke når de er kolde men begynde at svigte jo varmere motoren bliver.
    Men det kan godt være vanskeligt at finde den helt eksakte fejl.
    Altid noget 2 og 4 virker så har man mulighed for at bytte lidt rundt på tingene og se om fejlen flytter med.

    Sendt fra min SM-A526B med Tapatalk
    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    VFR 800 X Crossrunner 2017
    VF4R 750 RC 36-1 1990 - ombygget
    RVF 400 RT NC35 1996
    VFR 750 RC 36-1 1990 reservedelscykel
    Jawa 500 Speedway 2 ventilet 1972


    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    22 jul 2021 01:03
    Hej Lundgaard

    Jeg er i tvivl hvad årgang min VFR er fra... Hvis jeg slår stelnummeret op på nettet, siger den at min er 1986. (G i stelnummer)
    Men den er indregistreret som årgang 1988 på registrerings attesten.
    Og har kunne læse mig til at 86 kører med Knastaksel sensor og 2 føler ved starterkoblingen. 87-89 har ikke knastaksel sensor.

    Mit problem er vel tændings relateret, siden gnisten forsvinder ved omdrejninger over tomgang... ?

     
    Klubmedlem
    Bestyrelsesmedlem

     
    Expert Viffer
    Posts:1920 Expert Viffer

    --
    22 jul 2021 03:11
    Så vidt jeg kan se i Haynes Manualen er det kun G-modellen (1986) der har knastakselsensorer
    Brian Sørup
    9760 Vrå
    1998 VFR800Fi US
    Ex:
    1998 VFR800Fi
    1996 VFR 750 F RC36-2
    1991 VFR 750 F RC36-1
    1986 VF 500 F2
    1973 Yamaha R5 350
    Årets Viffer 2010
     
    Klubmedlem
     
    Veteran Member
    Posts:3586 Veteran Member

    --
    22 jul 2021 03:44

    RC 24-1 = 1986 - 87 kan kendes på, at ophænget til bag-fodhvilerne er rundt, sortlakeret metal, men

    RC 24-2= 1988 - 89                                             do.                                     er alluminium

    Det passer også med, at din er en 86 model, der først er blevet solgt/indreg. i 1988. Det bliver den jo ikke til en

    nyere model af.

    Endnu en gang fuldbyrdet faneflugt, nu Yamaha TDM 900, årg. 2006. Ex. "Ymahakker Farisær 600" og RC 24-2
    2880 Bagsværd


    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    23 jul 2021 05:21
    Postet af Batmand på 22 jul 2021 03:44

    RC 24-1 = 1986 - 87 kan kendes på, at ophænget til bag-fodhvilerne er rundt, sortlakeret metal, men

    RC 24-2= 1988 - 89                                             do.                                     er alluminium

    Det passer også med, at din er en 86 model, der først er blevet solgt/indreg. i 1988. Det bliver den jo ikke til en

    nyere model af.

    Mange tak for den info, så er jeg sikker på min er årgang 1986 da den har sort bagfodhvilere ophæng. 

    Er der ikke også noget med at 86'erne er den eneste årgang der har runde instrumenter, som min også har.?

     

     

     


     
    Klubmedlem
     
    Super Viffer
    Posts:208 Super Viffer

    --
    25 jul 2021 12:40

    Både rc24-1 og 2 har firkantede instrumenter, dog med visse forskelle, da 2 har tankmåler og tempertaturmåler. Har dog set enkelte med runde, men tror at det er importerede maskiner.

    Hilsen Jewo.  



    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    26 jul 2021 06:44
    Postet af jewo på 25 jul 2021 12:40

    Både rc24-1 og 2 har firkantede instrumenter, dog med visse forskelle, da 2 har tankmåler og tempertaturmåler. Har dog set enkelte med runde, men tror at det er importerede maskiner.

    Hilsen Jewo.  

    Ja jeg har heller ikke kunne finde nogen andre 1986 modeller med runde instrumenter derude.

    Hvordan finder man ud af om ens mc er impoteret?

     

    OBS er der nogen der ligger inde med en

    GENERATOR ASSY., PULSE (TOYO)

    30300ML7003 så er jeg meget interesseret... Eller hvis nogen har en donor cykel de vil sælge, kunne det også være en mulighed.

    Mvh Ulrik 

     

     


     
    Klubmedlem
     
    New Member
    Posts:87 New Member

    --
    28 jul 2021 10:39
    Kan du bruge den her....?

    https://www.ebay.de/itm/254905954201?hash=item3b59942f99:g:RaAAAOSwMf
    Graham B.......outlander
    4632 Bjæverskov


    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    30 jul 2021 07:56
    Update så har jeg fået hondaen til AT KØRE IGEN :-)

    Det var tilsyneladende en udposning/bule på min starterkobling, der drillede pulsgiverne... Samt jeg har sat et nyt tændkabel og hætte på.

    Nu kører den på alle 4 cylindre igen.... Dog har jeg så opdagede at 1986 modellen har en svaghed med knastaksel gear strammer mekanismen, som larmer helt åndsvagt på min... Folk siger jeg skal lade den køre med det og leve med støjen... Hvad tænker i ?

     
    Klubmedlem
     
    Expert Viffer
    Posts:551 Expert Viffer

    --
    31 jul 2021 09:49
    Er det ikke bare den karakteristiske hylen fra gearhjulene alle vfr har til og med model år 2002 ?
    Lars Bøgvad Klarup 40 cm fra tastaturet
    ex VF 750 S 83 | ex Nimbus 54 | nu Honda VFR 750 RC36/2 95
    Årets Viffer 2017
    Kasserer
     
    Klubmedlem
    Bestyrelsesmedlem

     
    Expert Viffer
    Posts:2703 Expert Viffer

    --
    31 jul 2021 10:06
    Er der noget der hedder knastaksel gear strammer?
    Har aldrig hørt om det før.
    Jeg vil da også tro det er den karakteristiske hyletone fra det gode gamle geartrain system.

    Sendt fra min SM-A526B med Tapatalk
    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    VFR 800 X Crossrunner 2017
    VF4R 750 RC 36-1 1990 - ombygget
    RVF 400 RT NC35 1996
    VFR 750 RC 36-1 1990 reservedelscykel
    Jawa 500 Speedway 2 ventilet 1972

     
    Klubmedlem
    Bestyrelsesmedlem

     
    Expert Viffer
    Posts:1920 Expert Viffer

    --
    31 jul 2021 10:52
    Det er nok lidt ventilstøj du kan høre, RC24 har stilleskrue på vippearmen så de skal justeres på "gammeldags" facon
    Brian Sørup
    9760 Vrå
    1998 VFR800Fi US
    Ex:
    1998 VFR800Fi
    1996 VFR 750 F RC36-2
    1991 VFR 750 F RC36-1
    1986 VF 500 F2
    1973 Yamaha R5 350


    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    01 aug 2021 08:00
    Postet af Bøgvad på 31 jul 2021 09:49
    Er det ikke bare den karakteristiske hylen fra gearhjulene alle vfr har til og med model år 2002 ?

    Nej min den tikker/rasler og har en metallisk lyd, som jeg ikke tænker skal være der.  

    Som jeg forstår det, siger de på et andet VFR forum at det er de fjedre der sidder i knasttandhjulet, der er dårlige måske knækket... Som gør at knasten kan sidde og vibrere og det skulle lave den lyd.

    Men igen er der andre der siger at man skal leve med det, og at sådan skal en Rc24 sige :-) 

    Det virker også til at være umuligt at finde stumper til det.

     

     



    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    01 aug 2021 08:02

    Jeg har tjekket ventiler på den, og de ligger inden for tolerancen.

    Der er heller ikke synlige skader på knasterne, trods min har kørt 96.000km 



    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    01 aug 2021 08:05
    Postet af Lundgaard på 31 jul 2021 10:06
    Er der noget der hedder knastaksel gear strammer?
    Har aldrig hørt om det før.
    Jeg vil da også tro det er den karakteristiske hyletone fra det gode gamle geartrain system.

    Sendt fra min SM-A526B med Tapatalk

    Jeg ved ikke hvad den korrekte betegnelse er... Så opfandt min egen oversættelse :-)

    Det er så vidt jeg forstår de fjedre der sidder i tandhjulet på knasten, som er dårlige/knækket... Som skulle gøre at knasterne vibrer og det giver øget støj.

    Jeg har en video af lyden, men kan jeg oploade til tråden her ??

     

     



    Junior Viffer


    Posts:10
    Junior Viffer


    --
    01 aug 2021 08:08